søndag 4. september 2011

Brevet til Jens

Det er en helt vanlig søndag.. ikke tenker jeg over hvor flott jeg har det som bor for meg selv, føler meg verdig og kan bestemme over mitt eget liv.

Jeg sitter å svitsjer mellom kanalene på TV`n og plutselig dukker dokumentaren "Brevet til Jens" opp og jeg rører ikke knappene på fjernkontrollen. Jeg sitter benkret foran TV`n til programmet er slutt. Opptil flere ganger i programmet trengte tårene seg fram i øyekrokene mine.


Dette programmet handler om to flotte unge damer på 19 og 25 år som sitter i rullestol. Forskjellene på livs tilværelsen deres er helt enorm. En bor for seg selv og har assistenter og en bor på en institusjon. Livet på institusjonen var veldig dystert. Når man er en 19 år gammel dame så har man lyst til å bo for seg selv, bestemme over seg selv, gjøre det man ønsker når man ønsker det, ha sitt eget liv, jobbe, treffe venner, ikke bo på en institusjon hvor andre bestemmer når du skal legge deg og som noterer ned når du går på do, hva du gjorde der, om du spiser frokost eller ikke, hva du ser på TV og om du er i godt eller dårlig humør. Dette er helt vanlige ressurs sterke folk som kanskje har hatt uflaks å vært i en ulykke og dermed må sitte i rullestol. De føler seg kategorisert som anderledes og føler seg ikke verdig behandlet. I denne sammenhengen sier jeg nei til institusjon, JA til assistent og egen bolig! Et sterkt ja til å bli behandlet med verdighet og til å bestemme over sitt eget liv!

Dette temaet engasjerer meg veldig så her kan jeg skrive side opp og side ned men det blir ikke like sterkt som å se dokumentar filmen så jeg anbefaler alle å se denne dokumentaren for å få et større innblikk i dagliglivet til mennesker som har hatt litt uflaks og havnet i rullestol. Det kan skje alle!

2 kommentarer:

Nina sa...

dette er en flott, men på samme tid trist dokumentar. Stor kontrast fra den enes hverdag og til den andre sin på en institusjon. Det rettet seg heldigvis for henne, men det skulle slettes ikke være nødvendig å oppleve sånt i vår tid. Alle har like stor rett til et fullverdig liv

aina sa...

Veldig viktig tema du tar opp her. Skulle ønske jeg hadde fått sett den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...